Tuesday, July 23, 2019
Home » ASAS ISLAM » Fatwa Terkini Dari Pejabat Mufti W. Persekutuan » AL-KAFI #1221: HUKUM PEREMPUAN MEMBUANG BULU DI MUKA KERANA MALU

AL-KAFI #1221: HUKUM PEREMPUAN MEMBUANG BULU DI MUKA KERANA MALU

Download PDF

000 2

SOALAN:

Assalamualaikum Tuan Mufti. Saya ingin bertanya, berdosakah seorang perempuan membuang bulu di muka seperti misai kerana terlalu lebat. Ini kerana ia selalu menjadi punca yang menyebabkan malu untuk berhadapan dengan orang lain.

JAWAPAN:

Alhamdulillah segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam, selawat serta salam ke atas junjungan teragung Nabi Muhammad SAW dan ke atas ahli keluarga serta mereka yang mengikuti jejak langkah Baginda hingga ke Hari Kiamat.

Berkenaan isu ini kami sudah menjawab sedikit berkaitannya. Kami ada menerangkan tentang:

  • bulu yang ada perintah untuk mencukurnya,
  • bulu-bulu yang dilarang mencukurnya,
  • dan bulu-bulu yang didiamkan oleh syarak. (Rujuk Irsyad al-Fatwa Siri ke-177 : Hukum Mencukur Bulu Kaki Bagi Lelaki Dan Perempuan)

Justeru, kami menyatakan bahawa pada asasnya membuang bulu di muka selain bulu kening termasuk dalam bulu yang diharuskan untuk mencukurnya. Ini kerana ia antara yang didiamkan oleh syarak.

Walaubagaimanapun ada dalam kalangan ulama mazhab-mazhab yang menjadikan hukumnya sebagai sunat dan wajib. Pandangan-pandangan tersebut adalah seperti berikut:

  • Imam al-Nawawi dalam al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab menyatakan bahawa sunat untuk seorang perempuan mencukur bulu-bulu yang ada di mukanya. (Rujuk al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, 1:290)
  • Para ulama’ Malikiyyah jelas menyatakan bahawa wajib bagi seorang perempuan mencukur misai, janggut dan bulu yang tumbuh di badan. (Rujuk Mawahib al-Jalil al-Hattab, 1:314)

Jika sekiranya bulu tersebut menimbul rasa malu, aib dan masalah yang akan menimbulkan mudarat bagi seseorang itu seperti keadaan disebutkan saudari yang bertanya, maka wajib untuk mencukurnya. Ini berdasarkan hadith Nabi SAW dan kaedah fiqh:

الضَرَرُ يُزَالُ

Maksudnya: Sesuatu yang memudaratkan itu harus dihilangkan.

Hadith riwayat Ibn Majah: 2341

Ini kerana sesuatu yang bertujuan untuk mengembalikan sesuatu itu pada keadaan yang asal dan bukan bertujuan untuk kecantikan semata-mata, maka hukumnya adalah harus. Ini sepertimana yang disebut oleh kaedah fiqh berkaitan mengubah ciptaan Allah SWT:

ما كان للتجميل فحرام وما كان لإزالة العيب فحلال

Maksudnya: Apa sahaja yang bertujuan untuk kecantikan semata-mata maka hukumnya adalah haram. Manakala apa yang bertujuan untuk menghilangkan aib pada dirinya maka hukumnya adalah halal.

Begitu juga, kewajipan mencukur bulu di muka seperti janggut dan misai adalah berdasarkan larangan perempuan menyerupai lelaki. Ini kerana bukanlah sesuatu yang normal dan adat kebiasaan manusia seseorang perempuan mempunyai misai dan janggut yang jelas dilihat. Jika sekiranya bulu tersebut lebat yang tidak normal bagi seorang perempuan sehingga menyerupai lelaki, maka wajib untuk dia mencukurnya. Sifat keperempuanan tidak mempunyai bulu-bulu lebat di muka, jika terdapat perkara tersebut maka ia menyalahi sifat fitrah bagi perempuan. Ibn ‘Abbas meriwayatkan satu hadith:

لعن رسول اللّه صلى الله عليه وسلم المتشبهين من الرجال بالنساء، والمتشبهات من النساء بالرجال

Maksudnya: Sesungguhnya Rasulullah SAW melaknat golongan yang menyerupai perempuan daripada kalangan lelaki, dan golongan yang menyerupai lelaki daripada kalangan perempuan.

Hadith riwayat al-Bukhari

Kesimpulan

Berdasarkan perbincangan dan perbahasan di atas, kami menyatakan bahawa pada asasnya harus untuk perempuan membuang bulu di muka , selain daripada bulu yang terdapat larangan untuk mencukurnya iaitu bulu kening.

Namun, jika sekiranya bulu tersebut memudaratkan dan tidak normal sehingga menyerupai lelaki, maka hukum wajib ke atasnya untuk mencukur dan menghilangkannya. Semoga Allah SWT memberikan kita kefahaman yang sahih terhadap agama-Nya dan taufiq dalam melaksanakan ketaatan kepada-Nya. Amin.

WaAllahu a’lam.

Source: FATWA TERKINI DARI PEJABAT MUFTI WILAYAH PERSEKUTUAN

Share...Pin on PinterestShare on Google+Share on FacebookDigg thisPrint this pageShare on RedditTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Download PDF

Check Also

AL-KAFI #1327 : HUKUM MAJIKAN MENGARAHKAN STAF MENDIRIKAN SOLAT DHUHA BERJEMAAH SEMINGGU SEKALI

Soalan: Assalamu’alaikum S.S Mufti, apakah dibolehkah bagi pihak pejabat menyuruh para staf mendirikan solat dhuha …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *