Sunday, October 20, 2019
Home » SYARIAT- FIQH » Perbincangan Tentang Solat Berdasarkan Hadis-Hadis Di Dalam Kitab Sunan Abi Daud » Waktu-Waktu Sembahyang Dan Waktu Yang Afdal Untuk Bersembahyang

Waktu-Waktu Sembahyang Dan Waktu Yang Afdal Untuk Bersembahyang

Download PDF
[ Sesi 2 - 9m3s ] –Masuk waktu sembahyang Zohor
[ Sesi 2 – 11m8s ] – Khilaf tentang akhir waktu Zohor
[ Sesi 2 – 12m21s ] – Waktu musytarak (waktu yang dikongsi antara waktu Zohor dan waktu Asar)
[ Sesi 2 – 15m30s ] – Permulaan waktu ‘Asar
[ Sesi 2 - 16m22s ] – Permulaan waktu Maghrib
[ Sesi 2 – 20m12s ] – Khilaf tentang akhir waktu Maghrib dan Apakah dia qaul qadim dan qaul jadid Imam Syafi`e berhubung masalah ini? Yang manakah yang lebih dipakai dan ditarjihkan ulama ‘Syafi`iyyah?
[ Sesi 2 – 25m11s ] – Dalil harus (bukan bermakna elok, hanya semata-mata harus) menta`khirkan (melewatkan) sembahyang
[ Sesi 2 – 34m3s ] – Waktu Subuh dan huraian tentang fajar sodiq dan kazib
[ Sesi 2 – 35m41s ] – Khilaf tentang habis waktu Subuh
[ Sesi 2 – 59m5s ] – Hadis ini menunjukkan bahawa menunggu jemaah lebih ramai lebih afdhal (utama ) daripada mengerjakan sembahyang di awal waktu
[ Sesi 2 – 59m58s ] – ( Qias dengan hadis ini) Sembahyang lewat tetapi dalam keadaan lebih tenang itu lebih afdhal daripada sembahyang awal tetapi dalam keadaan kalut. Begitu juga kenapa Nabi perlewatkan sembahyang ketika panas dan makan terlebih dahulu ketika makanan sudah dihidangkan maka jawapannya untuk dapat khusyu’
[ Sesi 2 - 01h1m39s ] – Keutamaan sembahyang sunat Subuh dan khilaf antara mazhab-mazhab berkenaan waktu afdhal untuk sembahyang Subuh
[ Sesi 2 – 01h12m48s ] – Pendirian yang sepatutnya tentang perkara khilafi’ah
[ Sesi 3 - 14m5s ] – Makna ‘iqamat’ dalam istilah hadis-hadis adalah azan dan iqamat
[ Sesi 3 – 19m29s ] – Hadis ini menjadi hujjah (tidak menyokong) ke atas “qaul jadid” Imam as-Syafi`i dan Imam Malik tentang pendapat mereka tentang pendeknya waktu maghrib
[ Sesi 3 – 36m45s ] – Bagaimana Nabi s.a.w. sembahyang pada waktu-waktu yang berlainan
[ Sesi 3 – 48m39s ] – Percanggahan hadis-hadis kelebihan sembahyang di awal waktu dengan hadis-hadis yang lain. Benarkah ada kelebihan hanya kerana semata-mata sembahyang di awal waktu?
[ Sesi 3 – 52m19s ] – Kelebihan sembahyang di awal waktu bukan secara mutlak tapi hanya pada waktu-waktu yang tertentu yang munasabah. Hadis-hadis kelebihan sembahyang di awal waktu boleh dikatakan semuanya dhaif (lemah)
[ Sesi 3 – 53m27s ] – Tiada satu dalil yang kukuh mengatakan sembahyang di awal waktu lebih afdhal
[ Sesi 3 – 55m29s ] – Membedah hadis-hadis yang menjadi dalil kelebihan sembahyang di awal waktu
[ Sesi 4 - 15m35s ] – Dalil bagi waktu solat zuhur ketika masih awal iaitu semasa masih panas
[ Sesi 4 – 16m52s ] – ( PERBINCANGAN TAMBAHAN ) Wajib sujud dengan mengenakan dahi
[ Sesi 4 – 18m31s ] – ( PERBINCANGAN TAMBAHAN ) Pergerakan sedikit sebanyak tidak membatalkan solat berdasarkan hadits ini
[ Sesi 4 – 25m0s ] – ( PERBINCANGAN TAMBAHAN ) Khilaf tentang masalah lengan baju, bolehkah dibuat lapik dahi? Sesetengah ulama` mazhab as-Syafiiyyah tidak mengharuskan, berbeza dengan Imam Abu Hanifah, Bukhari dan lain-lain yang berpendapat harus berbuat demikian
[ Sesi 4 – 27m27s ] – Waktu Nabi s.a.w. sembahyang zohor selepas gelincir matahari, seqadar manakah gelincir (bayang itu)?
[ Sesi 4 – 30m38s ] – Harus melewatkan sembahyang seandainya ada sebab yang boleh mengganggu kekhusyukannya
[ Sesi 4 - 52m01s ] – Tidak baik untuk bersembayang di waktu yang ketiga ( matahari telah kuning )
[ Sesi 4 – 1h2m42s ] – Khilaf tentang sembahyang “wusto”, adakah ianya sembahyang Zohor atau `Asar?
[ Sesi 4 - 1h6m49s ] – 20 pendapat tentang apa yang dimaksudkan dengan sembahyang wusto
[ Sesi 5 – 09:27 ] – Waktu Maghrib
[ Sesi 5 – 19:40 ] – Waktu Isya’
[ Sesi 5 – 26:40 ] – Khilaf sembahyang Isya’ di awal waktu atau di akhir waktu
[ Sesi 5 – 51:32 ] – Maksud “tunggu untuk sembahyang”
[ Sesi 5 - 01:06:46 ] – Waktu sembahyang Subuh
[ Sesi 5 – 01:11:37 ] - Sembahyang subuh di awal waktu dan sembahyang subuh telah agak cerah
Download PDF

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *